Wada okna, kojarzy się z usterką techniczną lub mankamentami estetyki. Gdy konsumentowi wydaje się, że produkt nie funkcjonuje albo nie wygląda tak, jak tego oczekiwał składa reklamację. Każdy nabywca wedle własnego uznania mógł korzystać z ochrony przysługującej mu na podstawie ustawowej rękojmi za wady albo gwarancji jakości o ile taka gwarancja została udzielona.
Od stycznia 2023 w sprzedaży konsumenckiej znika zarówno pojęcie „wady fizycznej rzeczy”, jak i „rękojmi za wady”. Dotychczasową wadę fizyczną zastępuje „niezgodność rzeczy sprzedanej z umową”, a rękojmię za wady „niezgodność towaru z umową”. Z pozoru nic ważnego, a jednak!
Nowe przepisy ustawy o prawach konsumenta znacząco ułatwią konsumentom nie tylko ustalenie istnienia wadliwości okna lub montażu, ale także egzekucję swoich praw. Do polskiego systemu prawnego wprowadza się bowiem pojęcie „towaru zgodnego z umową”, czyli towaru wolnego od wad.
Szykuje się ostra jazda ze względu na to, że w świetle nowych przepisów okno może być uznane za niezgodne z umową także z powodu niezgodności z opisem albo braku cech okna określonych w reklamie, których konsument mógł rozsądnie oczekiwać.
Tym samym jakość informacji o oknach i montażu staje się równie ważna, co jakość samych okien i montażu. Zapraszamy do obejrzenia kolejnego odcinka OKNORADY, w którym prezentujemy nowe przepisy ustawy o prawach konsumenta.
Nie chcesz poczuć na własnej skórze ile kosztuje nieznajomość prawa? Szukaj nas na YouTube, Instagramie oraz stronie internetowej oknotest.pl.